lördag 19 mars 2011

Att veta vad klockan är ........


Att ha en klocka på armen som visar rätt tid är inte bara en tillfredsställelse, det inger en känsla av makt och kontroll. Vid en av mina avlagda examina önskade jag mig som examenspresent en klocka som hade klarat den test som Schweiziska staten utfärdar och kallas COSC. Det var en Omega Constellation Cronometer med en fantastisk precision. Vid några tillfällen fick jag den ruckat hos Stjärnurmakare för att den gick en sekund för långsamt eller för fort per dygn. Ruckningarna gjordes utan kostnad för mig men resultatet blev oftast det motsatta, istället för att gå en sekund fortare eller långsammare gick den efter ruckningen två sekunder långsammare eller fortare.
Min förhoppning att skaffa mig mer makt genom att alltid ha kontroll på tiden blev inte vad jag hoppades på förrän jag en dag för några hundralappar kunde köpa en quartzklocka som visade rätt tid nästan jämt. Efter något år kunde jag känna makten över tiden efter att jag för ett par tusenlappar inköpt en Seiko Sport Quartz som alltid visade rätt tid.

Men hur tråkigt var inte det. I dag finns klockor med fantastiska mekaniska urverk, självuppdragande med hjälp av handens naturliga rörelser, utan batterier, som ibland visar tiden nästan lika rätt som ett quartzur men till ett pris som är tio eller hundra gånger högre.

SvD:
Försvaret har haft problem med flygpersonalens klockor som vid flera tillfällen gått sönder. Det har inneburit att planen inte fått starta innan varje liten del hittats.
Nu har tusen nya klockor a 10 000 kronor styck köpts in. De ska klara snabba tryck- och temperaturförändringar och inte kunna gå sönder i delar. De första har levererats till besättningarna i helikopterförbandet som den 1 april inleder sin insats i Afghanistan.


Visst är det ett sådant armbandsur man skall ha men varför skall överbetalda piloter i Försvarsmakten ha dessa klockor betalda av oss skattebetalare när man inte ens kan använda sin klocka i den miljö man arbetar.

Kul för Sjöö&Sandström men vad faan håller håller FMV på med?

Inga kommentarer: